FANDOM

7. Літературне покоління «колумбів»

Pokolenie Kolumbów (również jako: pokolenie "czasu burz" i "apokalipsy spełnionej") – nazwa pokolenia młodych polskich poetów i literatów, urodzonych około roku 1920, dla których okres wchodzenia w dorosłość przypadł na lata II wojny światowej. To właśnie wojna była przeżyciem, które ukształtowało ich świadomość i tożsamość w największym stopniu.

Pokolenie to wzięło aktywny udział w ruchu oporu przeciwko okupantowi niemieckiemu oraz w powstaniu warszawskim. Nazwa pochodzi od tytułu książki Romana Bratnego Kolumbowie. Rocznik 20. Przedstawiciele owego pokolenia przesiąknięci byli katastrofizmem. Rzeczywistość wojenna nie pozwalała im cieszyć się młodością, szczęściem, miłością, czy też innymi wartościami, zamiast bierności wybrali nierówną walkę z okupantem.

Doświadczeniom tego pokolenia poświęcono wiele powieści, opowiadań, filmów, np. Popiół i diament (film), Pięć lat kacetu...

Charakterystyczne tematy i motywy:

    kryzys wartości

    upadek godności człowieka

    poczucie katastrofy dziejowej

    odnalezienie się człowieka w ówczesnym świecie pełnym okrucieństwa, śmierci i bezwzględności

Przedstawiciele pokolenia Kolumbów: Krzysztof Kamil Baczyński  Władysław Bartoszewski Miron Białoszewski Teresa Bogusławska Wacław Bojarski Tadeusz Borowskі  Roman Bratny  Olgierd Budrewicz  Jerzy Ficowski Tadeusz Gajcy Stanisław Grzesiuk Zbigniew Herbert Gustaw Herling-Grudzińsk  Eugeniusz Kolanko  Krystyna Krahelska  Stanisław Lem  Wojciech Mencel    Włodzimierz Pietrzak  Jan Romocki Tadeusz Różewicz Andrzej Sikorski Zdzisław Skwara  Stanisław Staszewski  Zdzisław Stroiński Józef Szczepański  Andrzej Szczypiorski Wisława Szymborska Andrzej Trzebiński  Karol Wojtyła Aleksander Kamiński.